4 SEO-technieken die vandaag niet meer werken

15/11/2018

Scoort de website van jouw bedrijf niet (meer) goed in Google? Hoog tijd dan om hier verandering in te brengen. Dus googel je mogelijke SEO-technieken, met als resultaat een lange lijst van zoekresultaten. Maar let op! Sommige van die zoekresultaten zijn niet meer up to date. Google wijzigt namelijk regelmatig zijn zoekalgoritmes. Ook al ga je deze SEO optimalisaties dus toepassen, je zal hier geen betere resultaten mee behalen in Google. Om het jou gemakkelijk te maken, hebben we de SEO technieken die vandaag de dag niet meer werken hieronder opgelijst. 1 Overmatig gebruik van… Overdrijven met iets is nooit goed. Ook dus niet bij het vermelden van keywords of links naar andere websites. Het gebruik van zoekwoorden waarmee je hoog wil scoren in Google in titels helpt, maar het heeft geen zin om deze zoekwoorden meerdere malen te herhalen in een titel of een bepaald keyword in elke titel te vermelden. Net hetzelfde met interne links. Stop met het verstoppen van links op de website. Vaak worden er interne links toegevoegd op onopvallende plekken zodat deze ‘stiekem’ meer vermeld worden op de website. Google weet dat deze praktijken plaatsvinden en dus zullen ze websites die misbruik maken van deze technieken bewust straffen en lager plaatsen in de zoekresultaten. 2 Verborgen content Wanneer je echt creatief bent, dan heb je misschien al geprobeerd om keywords op een verborgen manier toe te voegen aan de website. Tekst achter een afbeelding plaatsen, keywords in dezelfde kleur als de achtergrond toevoegen, een klein lettertype gebruiken, … Wees maar zeker dat dit niet werkt! Het heeft geen zin om deze techniek toe te passen want deze past niet binnen de Google richtlijnen. 3 Toevoegen van externe links Gebruik maken van linkbuilding is een manier om jouw website hoger te laten scoren in Google. Het is een relatief makkelijke manier om hoger te scoren in Google. Echter moet je opletten dat dit geen negatieve gevolgen heeft voor jouw ranking. Enkel links naar kwalitatieve websites zullen door Google positief worden beoordeeld. Zorg er dus voor dat de website naar waar je linkt waardevolle informatie delen met hun bezoekers. Link dus niet naar websites met gastartikelen waarin veel andere links vermeld worden. Meestal gaat het dan om webpagina’s die misbruik maken van deze techniek. Ook hier zal Google dus de nodige maatregelen treffen en je website lager plaatsen in de Google ranking. 4 Adverteren in AdWords voor een hogere positie in Google Hoog scoren in Google kan je makkelijk doen door gebruik te maken van betalende advertenties bij Google AdWords. Veel bedrijven denken echter dat het gebruik van Google AdWords ook een positief effect heeft op de organische zoekresultaten van hun website in Google. Hier is echter totaal niets van waar. Betalende advertenties worden op een andere manier weergegeven dan gratis zoekresultaten in Google. Het betalend en niet-betalend verkeer wordt door Google als apart gezien en dus heeft het geen zin te denken dat het gebruik van Google AdWords voor een hogere gratis ranking in Google zorgt. Tip! Door gebruik te maken van Google AdWords kan je wel duidelijk zien welke keywords vaak worden worden ingegeven door bezoekers. Door deze zoekwoorden toe te voegen aan de inhoud van jouw website, kan je deze dus op een gratis manier hoger laten scoren in Google en budget besparen in Google AdWords. Conclusie De content van jouw website aanpassen zodat deze hoog scoort in Google is niet moeilijk. Schrijf niet voor jezelf maar voor jouw bezoekers. Als je dit in het achterhoofd houdt, dan zal je zien dat je teksten vlot leesbaar zijn en minder stroef in mekaar steken. Denk even na met welke vragen jouw bezoekers zitten en tracht deze op een gestructureerde manier te beantwoorden. Vervolgens kan je deze teksten op de juiste plaatsen optimaliseren zodat deze hoger scoren in Google. Vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw webteksten? Neem dan contact op met Browsbox.
Lees meer

3 tips om een goede titel te schrijven

11/10/2018

Je ontvangt een e-mail in je mailbox. Hoe bepaal je nu of je deze e-mail wel of niet gaat lezen? Juist, het onderwerp van de e-mail. Het is dus wel echt belangrijk dat de nieuwsbrieven die je als bedrijf verstuurt een sterk onderwerp hebben. Wanneer je met het het onderwerp van je e-mail geen goede indruk maakt, dan is de kans ook klein dat mensen je e-mail gaan openen. Ontdek in deze blogpost 3 tips die jou helpen om een goede titel van een blogpost of onderwerp van een e-mail te schrijven. Tip 1: Gebruik cijfers in de titel/het onderwerp Studies tonen aan dat titels die cijfers bevatten voor 73% meer interactie zorgen. Het is dus duidelijk dat we van cijfers houden. Wanneer je dus een titel bedenkt, kan je maar beter cijfers toevoegen. Probeer hierbij op de volgende zaken te letten: Kleine getallen werken beter dan grote getallen; Oneven cijfers werken beter dan even cijfers. Probeer ook niet (altijd) voor de standaardcijfers te kiezen als 3, 5 of 10. Deze komen minder geloofwaardig over dan de cijfers 4, 7, 0 , … Tip 2: Geef duidelijk aan wat je de lezer aanbiedt Mensen willen natuurlijk altijd weten wat het voordeel voor hun is. Probeer daarom in de titel al aan te geven welke info er in de e-mail of blogpost volgt. Mensen houden van woorden als: Tips Geheimen Ideeën … Dit moeten echter niet altijd positieve woorden zijn. Woorden die gelinkt zijn aan angst, gevaar, fouten, … werken ook zéér goed. Mensen willen bijvoorbeeld weten wat ze moeten doen om gevaar te voorkomen. Tip 3: Probeer niet meer dan 7 woorden te gebruiken Het is niet altijd gemakkelijk om een pakkende titel te schrijven die kort en krachtig is. Toch is het belangrijk dat je het aantal woorden van jouw titel of onderwerp probeert te beperken. Hoe langer de titel, hoe kleiner de kans dat mensen deze volledig lezen. Daarnaast worden onderwerpen die lang zijn ook niet altijd volledig getoond in mailboxen. Gevolg is dat je onderwerp wordt afgebroken door de e-mailclient waardoor deze niet meer volledig leesbaar is. En als je je boodschap wil overbrengen, dan is het wel belangrijk dat de volledige titel leesbaar is. Conclusie Je moet geen uren nadenken over een een goede titel of een sterk onderwerp. Wees gewoon kort en krachtig. Probeer cijfers toe te voegen en geef duidelijk aan welk voordeel de lezer heeft wanneer deze de e-mail of blogpost in kwestie gaat lezen.
Lees meer

E-mailmarketing: hoe opvallen tussen de massa?

03/09/2018

Je ziet het vaak al van mijlenver aankomen, een nieuwe marketingmail van een bedrijf in jouw mailbox… Een korte blik is vaak al genoeg om de e-mail voor eeuwig en altijd naar de prullenmand te sturen. Als bedrijf wil je natuurlijk niet dat dit gebeurt met je e-mails. Overweeg daarom de volgende tip en probeer het uit! HTML of platte tekst De meeste bedrijven die aan e-mailmarketing doen, hebben een mooie e-mailtemplate laten ontwikkelen die ze telkens opnieuw voorzien van inhoud. Deze e-mails zien er héél mooi uit, enig probleem is dat mensen ze meestal zien als reclame en dus amper lezen. Probeer het dus eens anders aan te pakken en laat die mooie opmaak vallen. Kies voor een e-mail met platte tekst en probeer daar jouw boodschap kort en krachtig weer te geven. De nieuwsbrief met platte tekst zal door de ontvanger als persoonlijk worden ervaren waardoor deze veel minder het gevoel krijgt dat het om reclame gaat. De mening van Hubspot Hubspot merkte ook een sterke daling op van de open- en click-rate van e-mails. Na een grondig onderzoek kwam het volgende opmerkelijk resultaat naar boven: Welk type e-mail ontvangen mensen het liefst? Opgemaakte HTML of platte tekst e-mail? Het antwoord was duidelijk. Tweederde van de ondervraagden koos voor de opgemaakte HTML e-mail. Volgens Hubspot wel opmerkelijk aangezien de praktijk iets anders beweert. Mensen houden van eenvoud. Hoe rijker het bericht, hoe lager de open-rate. Bovendien wordt er in de HTML e-mails minder geklikt in vergelijking met een simpele platte tekst e-mail. Dus nooit meer e-mails sturen met afbeeldingen? Natuurlijk mag je als bedrijf nog wel een e-mail sturen die afbeeldingen bevat. Je moet het enkel proberen te beperken, less is more. Wanneer je een nieuw product lanceert, dan is het logisch dat je een afbeelding van dat product toont in de e-mail. Probeer het wel beperkt te houden en gebruik slechts één afbeelding zodat de focus niet op de opmaak maar wel op de inhoud van de e-mail ligt. Mobielvriendelijke e-mails E-mails die weinig opmaak bevatten, zullen ook op mobiel beter leesbaar zijn. Je moet als bedrijf dus geen extra tijd steken in de opmaak van een responsive e-mailtemplate. Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor een e-mail met platte tekst. Is er gevaar voor gewenning? Net zoals bij de HTML e-mails zal er bij de platte tekst e-mails na verloop van tijd ook gewenning optreden. Je klanten gaan deze e-mails dus ook zien als reclame en niet meer lezen. Probeer dit dus te voorkomen door voldoende afwisseling te bieden. Belangrijke boodschappen moeten persoonlijk gebracht worden en dus is het aan te raden om dat via een simpele tekstuele e-mail te doen. Andere types van communicatie zoals verjaardagswensen, promo’s, …. kunnen dan weer in een HTML opmaak verstuurd worden. Conclusie Probeer als bedrijf hiermee te experimenteren en vergelijk de statistieken van beide types van e-mails. Natuurlijk gaan de statistieken geen uitsluitsel geven aangezien de inhoud van de e-mails hier ook toe bijdraagt. Maar onderzoek hoe jouw klanten reageren op tekstuele e-mails en neem deze mee in jouw communicatiestrategie.
Lees meer

4 onderdelen die bepalen hoe goed je website is

08/02/2019

Een website hebben is voor veel mensen of bedrijven voldoende. Of ze nu wel of niet vindbaar zijn via Google maakt hun eigenlijk niet zoveel uit. Maar is dat wel de juiste denkwijze? Welk nut heeft een website als deze bijna geen bezoekers krijgt of wanneer deze eigenlijk geen nieuwe klanten oplevert… Browsbox legt je in 4 stappen uit waarom jouw website het misschien minder goed doet dan je verwacht had. Gelukkig lijsten wij in deze blogpost niet enkel de problemen op, wij bieden ook de nodige oplossingen aan zodat je website ook hoog gaat scoren in Google en dus op termijn ook nieuwe klanten zal aantrekken. 1 Is het design van je website belangrijk? De eerste 10 seconden zijn cruciaal wanneer iemand je website bezoekt. Tijdens deze eerste seconden maakt de bezoeker al direct een evaluatie van je website. Spreekt het design mij aan? Zie ik onmiddellijk wat ik zoek? Moet ik zoeken naar bepaalde items? Is de evaluatie positief, dan zal de bezoeker verder gaan rondkijken op jouw website. Is dit niet het geval, dan zal de bezoeker snel wegklikken. Daarbovenop is de kans dat de bezoeker in de toekomst nog terugkeert naar je website klein. Zorg er dus voor dat die eerste indruk goed is. Focus daarom niet enkel op het design van je website. Een mooi design is belangrijk maar een duidelijke structuur is misschien nog net iets belangrijker dan mooie foto’s of kleuren. De belangrijkste items moeten in het oog springen zodat de bezoeker in één oogopslag de gevraagde info te zien krijgt. Je wil tenslotte toch dat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven zodat je hen kan overtuigen van jouw producten of diensten? 2 Is je website onbruikbaar op smartphone? Je website moet responsive zijn, dit is gewoon een must. Een responsive website is een website die zich aanpast aan het toestel van de bezoeker. Dit betekent dat je website zowel op desktop, tablet en smartphone goed lees- en bruikbaar is. De eerste zoekopdracht van een bezoeker vindt vaak plaats via smartphone. Wanneer je website niet mobielvriendelijk is, zal deze ten eerste al héél moeilijk te vinden zijn via Google en ten tweede zo goed als onbruikbaar zijn op mobiel. De kans dat een tweede bezoek via desktop volgt, zal dus zéér klein zijn. Je website moet dus zowel op smartphone, tablet als desktop makkelijk toegankelijk zijn als je geen bezoekers wil verliezen. 3 Is je website traag? Je herkent het wel, tegenwoordig moet alles snel gaan. Wanneer iemand zoekt naar een bepaald product of naar een oplossing voor zijn of haar probleem, dan moet de gevraagde oplossing natuurlijk zo snel mogelijk volgen. Als dus iemand via Google op je website terecht komt en je website laadt niet snel genoeg in, dan is de kans groot dat de bezoeker weg is. Vaarwel (potentiële) nieuwe klant. Hetzelfde geldt voor Google. Je wil natuurlijk dat jouw website hoog in de zoekresultaten van Google getoond wordt. Wel, dan is niet enkel de inhoud van je website belangrijk, ook de snelheid is één van de vele parameters van Google die bepaalt op welke positie je website getoond wordt in de zoekresultaten. Wil je zelf testen of je website snel genoeg is? Gebruik dan deze gratis tool en ontdek hoe snel je website nu werkelijk is. Heb je vragen omtrent de resultaten van de speedtest van jouw website? Aarzel niet en neem contact met ons op. 4 Zijn de teksten van je website niet up to date? Goed nieuws: je krijgt bezoekers op je website! Slecht nieuws: het laatste nieuwsbericht dat je hebt gepubliceerd is al meer dan 6 maanden oud. Gevolg: bezoekers denken dat de info op je website niet meer relevant is. Je website straalt dus niet het nodige vertrouwen uit dat nodig is om een bezoeker over de streep te trekken. Maak wekelijks voldoende tijd om je website aan te passen. Zorg ervoor dat de inhoud op je website relevant is. Deel leuke nieuwtjes met je bezoekers en probeer het niet altijd te ‘zakelijk’ te houden. Bezoekers willen ook weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Je moet dus geen schrik hebben om deze informatie te delen met je bezoekers via de website, Facebook, Instagram, … Conclusie Heb je na het lezen van deze blogpost het gevoel dat je website toch niet zo goed in mekaar steekt? Twijfel dan niet en vraag een gratis Browsbox demo aan. Met Browsbox kan je op een héél makkelijke manier de teksten, foto’s van je website aanpassen, de laadtijden van je website gaan zeker voldoen aan de eisen van je bezoekers en Google en tenslotte mag je zeker zijn dat wij voor jou een uniek design maken dat zowel op desktop, tablet als smartphone mooi wordt weergegeven. Jouw website gaat dus op elk toestel makkelijk te gebruiken zijn.
Lees meer

6 tips om hoger te scoren in Google

24/01/2019

Iedereen wil een website die hoog scoort in Google. Natuurlijk zijn de plaatsen bovenaan op de zoekresultatenpagina van Google beperkt en is het niet altijd gemakkelijk om beter te doen dan de concurrentie. Wanneer je op Google gaat zoeken naar tips en tricks die moeten helpen om de SEO-score van jouw website te verbeteren, dan krijg je enorm veel zoekresultaten te zien. Het ene zoekresultaat al wat interessanter dan het andere. Om het je gemakkelijk te maken hebben wij hier bij Browsbox de meest belangrijke tips samengevat in één artikel. Tip 1: De titel van de pagina Wil je met een bepaald zoekwoord hoog scoren in Google? Dan moet je dit zoekwoord zeker vermelden in de titels en subtitels van je pagina. Probeer op elke pagina één hoofdtitel te gebruiken, gevolgd door enkele subtitels. Dit zorgt niet enkel voor een hogere score in Google, dit bevordert ook de leesbaarheid voor de website bezoekers. Neem nu als voorbeeld deze pagina: https://browsbox.com/browsbox/de-browsbox-aanpak Extra tip: een interessante tool die je kan helpen om de juiste zoekwoorden te vinden voor jouw website: https://trends.google.nl/trends/ Tip 2: Links van andere website Zorg ervoor dat niet enkel Google maar ook andere websites linken naar je website. Hoe meer links naar jouw website wijzen, hoe belangrijker Google je website acht. Maar let hier natuurlijk mee op. Niet elke link die naar je website verwijst, is evenveel waard. Kwalitatieve websites die in dezelfde sector als jou actief zijn, gaat Google belangrijker vinden dan de bakker om de hoek die linkt naar je website. Probeer dus zeker links met andere websites uit te wisselen en kijk welk effect dit heeft op de SEO score van je website in Google. Zo linken wij bij Browsbox naar onze referenties omdat wij weten dat deze links waardevol zijn voor Google. Tip 3: Update regelmatig je website Een website lanceren is gemakkelijk, maar diezelfde website hoog laten scoren in Google is een ander verhaal. Wanneer je hoog wil scoren in Google dan moet je maandelijks zoniet wekelijks nieuwe zaken toevoegen aan jouw website. De meest eenvoudige manier om dit te doen, is door het publiceren van nieuwsberichten, het delen van realisaties, het schrijven van tips, … Blokkeer elke week een moment in je agenda zodat je voldoende tijd hebt om een nieuwsbericht te schrijven of een realisatie in de kijker te zetten. Met het Browsbox CMS kan je in slechts 30min. tijd een tekst schrijven die hoog scoort in Google. Denk bij het schrijven zeker ook terug aan tip 1 zodat je de juiste zoekwoorden op de juiste plaats in de tekst toevoegt. Tip 4: Hoe snel is jouw website? Niet enkel de inhoud maar ook de snelheid van je website is belangrijk wanneer Google gaat bepalen hoe hoog je website scoort in Google. Dit is natuurlijk iets wat je niet helemaal zelf in de hand hebt. Het webbureau of de webpartner waar je mee samenwerkt, moet rekening houden met de laatste trends betreffende webontwikkeling. Weet je zeker dat dat het geval is? Zoveel te beter! Ben je niet helemaal zeker van je stuk? Denk dan zeker eens aan Browsbox. Een modern drag and drop content management systeem dat je toelaat om snel zaken aan te passen aan jouw website. Hoe kan je de snelheid van je website wel zelf beïnvloeden? Door zeker geen foto’s te gebruiken van meer dan 1MB. Idealiter kan je best foto’s gebruiken van 70kb of minder. Probeer hier dus rekening mee te houden bij de invulling van jouw website. Tip 5: Maak landingspagina’s Maak aparte landingspagina’s over je producten of diensten zodat je op een overzichtelijke manier jouw bezoekers kunt informeren. Deze landingspagina’s zorgen niet enkel voor een hogere SEO score, door gebruik te maken van dit type pagina’s kan je via marketingcampagnes bezoekers héél gericht de juiste informatie tonen. Voeg bovenaan op elke landingspagina een hoofdtitel toe. Deze hoofdtitel moet dan weer zoekwoorden bevatten waarmee je hoog wil scoren in Google. Vervolgens kan je gebruik maken van tussentitels en alina’s om de meer te vertellen over jouw product of dienst. Vergeet zeker niet enkele referenties, usp’s en CTA’s (call to actions) toe te voegen zodat bezoekers op een gemakkelijke manier contact met je kunnen opnemen. Pagina’s aanmaken, bewerken of deactiveren kan op speelse wijze dankzij het Browsbox Content Management Systeem. Je kan met slechts 1 klik een pagina activeren of deactiveren. Nood aan een goed voorbeeld? https://browsbox.com/browsbox/eenvoud-troef Tip 6: Geef praktische tips weg Probeer bezoekers nuttige informatie te geven. Praat niet alleen over jouw eigen product of dienst maar geef ook nuttige tips weg waar de bezoeker iets aan heeft. Enkel dan zal je bezoekers interesseren! Iedereen praat altijd over de theorie maar natuurlijk is er nog een groot verschil tussen de praktijk en de theorie. Schrijf enkel teksten die alle nodige informatie bevatten. Je wil toch niet dat bezoekers de antwoorden op hun vragen moeten gaan zoeken op een andere website? Conclusie Maak het jezelf en de bezoeker niet te moeilijk. Schrijf teksten die makkelijk leesbaar zijn. Een sterke titel gevolgd door nuttige info en tips moet voldoende zijn om de bezoeker op een correcte manier te informeren. Wil je zien hoe dit kan met het Browbox CMS? Vraag dan nu een gratis login aan.
Lees meer

9 basisregels voor het schrijven van betere online copy

21/02/2019

Krijg meer respons door teksten voor je website of e-nieuwsbrief te schrijven aan de hand van deze negen eenvoudige regels. 1 Wees persoonlijk Je lezer is een mens. Schrijf daarom in mensentaal. Of beter nog, in spreektaal. Als in een gesprek. Want je schrijft om begrepen te worden. Niet om punten op stijl en grammatica te krijgen van je leraar Nederlands. 2 Leef je in Beeld je de persoon in tot wie je spreekt. En neem dat gerust heel letterlijk. Als je tekst bedoeld is voor bankiers, neem dan je eigen contactpersoon bij de bank in gedachten en richt je tot hem of haar. Alsof hij of zij voor je zit. 3 Schrijf actief Voorkom passieve formuleringen en zinsconstructies. Die zijn niet fout, maar ze maken je tekst zwaarder om lezen. De laatste zin uit het vorige item wordt dan: ‘Als je schrijft voor bankiers, denk dan aan je eigen bankier en richt je tot hem. Alsof hij voor je zit.’ Veel beter hè? 4 Anticipeer Probeer je in te beelden wat je lezer denkt bij wat je schrijft. En oefen je daarop. Lees zijn gedachten en formuleer er antwoorden op. Op die manier trek je hem helemaal in je verhaal en blijft hij lezen tot je laatste letter. 5 Kom meteen terzake Iedere lezer wil zo snel mogelijk weten what’s in it for him. Bewaar je USP dus niet voor de conclusie van je verhaal, maar zet het in de eerste regels. Bouw dan je argumentatie op en besluit nog eens met een samenvatting van wat jouw product of dienst je lezer te bieden heeft. 6 Schrap (en schrap dan nog eens) Tekst kan altijd korter. Dat wil zeggen, tot alleen nog de essentie overblijft. Herlees je tekst daarom opnieuw en opnieuw. En schrap ieder overtollig woord. Tot je het gevoel hebt dat je niets meer kan weglaten zonder aan de inhoud te raken. 7 Het gaat niet over jou Schrijf nooit over de kwaliteiten van je product of dienst op zich. Schrijf over wat die kwaliteiten betekenen voor je lezer. Heel direct, heel helder. Lyrische omschrijvingen zijn geschikt voor romans, niet voor gebruik in je showroom. 8 Hapklare stukken Deel lange verhalen op in hapklare stukken. Gebruik tussentitels, quotes en andere hulpmiddeltjes om je lezer snel door je tekst te laten navigeren. En die hem de mogelijkheid geven om middenin in te pikken. Op een onderdeeltje van je tekst dat hem raakt. 9 Take a break Klaar met je tekst? Leg hem dan een nachtje aan de kant. En breng morgen die verbeteringen aan die je vandaag niet meer ziet. En waarvan je je morgen afvraagt waarom je dat niet meteen zo geschreven hebt. En nu? Sluit je verhaal altijd af met een call to action. Zeg je lezer daarin klaar en duidelijk wat je van hem verwacht. Contact met je opnemen bijvoorbeeld. Of een offerte aanvragen, iets bestellen. Je lezer wil geleid worden, doe dat dan ook. Je zal er geen spijt van hebben. Op zoek naar wervende copy? Contacteer ons .
Lees meer

Hoe kan je zelf je doelgroep bepalen?

06/03/2019

Wanneer je gericht marketingcampagnes wilt opzetten, dan is het maar beter dat je ook weet welke doelgroep je best moet aanspreken. Start dus niet meteen met het lanceren van marketingcampagnes, maar doe eerst een grondige analyse van het doelpubliek. Maak verschillende doelgroepen aan en koppel hier persona’s aan vast zodat je weet welk type content wel gesmaakt wordt door de doelgroep die je wil targetten. Hoe dit alles in zijn werk gaat ontdek je in deze blogpost. Analyse Ga eens wat dieper kijken in de klantenlijst uit het verleden of maak voor jezelf op welk type klant je in de toekomst wilt bereiken. Maak verschillende groepjes van klanten. Denk bijvoorbeeld aan segmentatie op: Type klant (particulier/bedrijf) Sector (IT, non-profit, …) De verschillende communicatiekanalen met klant (e-mail, Facebook, …) ... Op basis van deze parameters kan je al mooie groepjes van (toekomstige) klanten maken. Wanneer je al deze groepjes langs elkaar zet dan zal je zien dat elke groep specifieke kenmerken heeft. Het zijn die kenmerken die je in het achterhoofd moet houden wanneer je start met de opzet van de marketingcampagnes. Persona's Nu we weten welke groepen van klanten er allemaal bestaan, kunnen we aan deze groepen persona’s plakken. Dit zijn eigenlijk voorbeelden van het ideale klanttype. Om alles beter begrijpbaar te maken, raden wij jou aan om bij de opmaak van een persona ook echt een foto van een persoon te kiezen die op de een of andere manier perfect past bij de kenmerken die de groep vertegenwoordigen. Stel nu dat we een groep van particuliere klanten hebben die onze producten en/of diensten hebben leren kennen via Facebook. Dan zou het persona gekoppeld aan deze groep er als volgt kunnen uitzien: Geslacht: man/vrouw Leeftijd: 20 - 24j Opleiding: Master diploma Inkomen: 24.000 euro - 30.000 euro Werkinformatie: Sector: Gezondheidszorg Bedrijfsgrootte: 10 - 50 werknemers Online activiteit: Facebook Instagram LinkedIn Gebruikt het internet om opzoekwerk te doen Gebruikt het internet om online aankopen te doen Tip: Werk de persona’s visueel uit. Dit maakt het voor iedereen gemakkelijk. Marketingcampagnes Nu het duidelijk is welke doelgroepen en persona’s er allemaal belangrijk zijn voor jouw organisatie, kan je beginnen denken aan de opzet van de marketingcampagnes. Maak een contentkalender aan waarin je duidelijk weergeeft welk type content je wil posten, plak hier een datum op en koppel hier vervolgens de gewenste doelgroep/persona aan vast. Adverteren zal vanaf nu dus een pak gemakkelijker verlopen. Kijk welk type content je wil gebruiken om te adverteren, maak hier een advertentie van en stel de juiste doelgroep in naar het voorbeeld van de eerder opgemaakte doelgroepen/persona’s. Conclusie Loop dus niet te hard van stapel wanneer je wil starten met adverteren. Doe eerst de nodige analyses zodat je het advertentiebudget zo optimaal mogelijk inzet. Door gepersonaliseerde content te tonen aan de juiste doelgroep, gaat er meer interactie en dus ook meer conversie zijn.
Lees meer

tips & tricks

Browsbox Blog

Browsbox is niet alleen de makkelijkste website voor de kmo. Met tips & tricks voor betere inhoud en teksten, helpen we je ook om hoger te scoren in de zoekresultaten (SEO-optimalisatie).